Let op! Betaal niet aan Post NL

Nieuws  — ma. 17 mrt. 2025

Wat is er aan de hand?

Post NL heeft onlangs een nieuw systeem uitgerold om valse postzegels op te sporen. Dat systeem werkt alleen niet goed, waardoor ontvangers van poststukken nu een lelijke stempel ontvangen “valse zegels” en er later vaak ook nog een kaartje bij in de bus krijgen met de opmerking dat ze een boete moeten betalen.
Dat hebben we vanuit Markenburg nu enkele malen van onze postontvangers vernomen, inclusief fotografisch bewijs, en vinden we van Post NL onacceptabel.
Uiteraard benaderen we Post NL hierover en krijgen we keer op keer het advies de boetes inderdaad niet te betalen. Wie de boete al wel betaald heeft kan met de betaalcode op het boetebriefje het boetebedrag laten terugstorten.


Onschuldige zijn uiteraard onschuldig.

Maar dat vinden we van Markenburg eerlijk gezegd niet genoeg. En graag leggen we uit wat er ons inziens allemaal mis gaat op dit onderwerp.
- Markenburg koopt voor de reguliere postzendingen postzegels in. En omdat we van netheid houden waren dat over het algemeen de rode en blauwe Alexanderzegels. Die passen qua kleur immers netjes bij de rest van de kleuren op de Markenburg enveloppen.
Deze zegels kochten we in relatief grote aantallen in op de Post NL webshop. En dan kwamen die altijd via de Post NL post naar ons toe.
(Als er dus al valse zegels in ons bezit zouden zijn, komen die dus rechtstreeks van Post NL.)
- “Interessant” is dat van alle Markenburg zendingen met postzegels in de afgelopen maand c.a. 10% wordt aangemerkt als valse zegels en 90% heeft dus geen valse zegels, volgens Post NL.
Maar dat vinden we vreemd gezien de zegels letterlijk van de zelfde zegelvelletjes komen. Er zouden dus wat Post NL betreft valse en niet valse zegels op 1 velletje kunnen zitten. Of de controle van Post NL deugt ergens niet.

- Onze zendingen worden ook altijd voorzien van een retouradres, voor het geval dat er iets aan de hand zou zijn en retourneren nodig wordt. De zendingen zijn daarmee altijd keurig en eenvoudig terug te leiden naar de verzender, Markenburg in dit geval.
- Wij van Markenburg vinden het daarom uiterst slordig dat onze post ontvangers worden lastig gevallen door Post NL met deze controle uitkomsten en boete eisen. Want een ontvanger is nooit aansprakelijk voor de zegels die een verzender op een poststuk plakt.
Post NL moet alleen al om strikt juridische redenen die stempels niet plaatsen en geen boetes uitschrijven naar ontvangers, maar hooguit de verzender om opheldering vragen. Wij zijn in zo'n geval uiteraard bereidwillig genoeg om middels onze administratie en zelfs een uitnodiging hier te plaatse met feiten aan te tonen dat ons geen blaam treft. In een dergelijke situatie zullen we dan ook meteen aangeven dat we het vreemd vinden dat Post NL dan naar haar eigen bevinden valse zegels verkoopt aan haar klanten. Of toch gewoon iets, of inmiddels een heel aantal dingen, fout laat lopen rond dat nieuwe controle proces.


Betaal niet aan Post NL.

Uiteraard hebben we iedere, bij ons bekende, casus bij Post NL aanhangig gemaakt. Casusnummers vliegen om de oren en talloze uren in rondjes chatten met chatbot “Daan” hebben we er al op zitten.
Excuses worden door de Post NL telefonistes regelmatig aangeboden. Soms zijn dat excuses in de categorie “Dat had de machine niet mogen doen.” of dingen die we om de waardigheid van de betreffende telefonistes maar niet zullen uitschrijven, maar vaker zijn het ook de excuses in de categorie “Dit had zo niet mogen gebeuren en we boeken het boetebedrag meteen terug aan hen die dat al betaald hebben.” Markenburg hoopt dat Post NL hier heel snel van leert, ons op korte termijn ook van een diep inhoudelijke, mogelijk zelfs empathische, reactie voorziet. En dan zullen we die ook hier delen.


Wees op de hoogte!

Weet in ieder geval dat als je Markenburg post krijgt, of post van wie dan ook voor wat dat betreft, je als ontvanger nooit een boete over de frankering, of vermeend valse zegels betaald. Dat mag Post NL (of enig ander verzendbedrijf) nooit, aan welke ontvanger dan ook, vragen.

Mocht het je overkomen en je krijgt een poststuk van Markenburg met “valse zegels” bekladding van Post NL, maak een foto van de enveloppe incl. de stempel. Stuur die foto naar ons welbekende mailadres. En betaal precies niets aan Post NL.
Maak waar mogelijk wel een foto van de boetebriefjes. Wij melden de betaalcodes aan Post NL, zodat ze die onmiddellijk stopzetten en waar nodig ongedaan maken/ terug storten.

Wil je zelf contact opnemen met Post NL? Dat kan natuurlijk. Vraag dan eerst even aan ons het casusnummer waarmee je je klacht over dit onderwerp makkelijk kunt verbinden aan het bestaande dossier.
Dat voorkomt helaas niet dat je Chabot Daan helemaal kunt passeren, maar wel dat je helemaal vanaf stap 1 een nieuwe klacht moet indienen, die dan niet gekoppeld zou worden aan de Post NL “oplossing” die al geboden wordt.

Hopelijk kunnen we spoedig een goed diep inhoudelijke reactie van Post NL aan dit bericht toevoegen en stopt het foutief en lasterlijk bekladden van poststukken en alle narigheid die daar uit voortvloeit vandaag nog.
Want ook wij houden ons duizend maal liever bezig met modelbouwen en maquettes, in plaats van het recht zetten van dingen die nooit krom hadden mogen zijn.


PS: Deze situatie is niet van toepassing op aangetekende of verzekerde zendingen en ook niet op zendingen met een verzendadres buiten Nederland. Deze situatie is alleen van toepassing op zendingen die met de reguliere verzendmethode toegezonden worden en dus voorzien zijn van postzegels.


Addendum
27 maart 2025:
Post NL heeft vandaag inhoudelijk contact opgenomen met Markenburg. Gezocht wordt naar een oplossing voor de problemen. Zodra er meer over bekend wordt zal dat hier ook aangegeven worden.



Markenburg Thema Adamshoflaan
Afbeelding ter illustratie

Een blik op het grote voorbeeld
Afbeelding ter bevestiging van artikel