De maand van de bebouwing.
In de eerste maand van dit nieuwe jaar hebben we Steenweg 115 aan u mogen voorstellen.
Aan wie dat is voorbijgegaan in een notendop het volgende: Steenweg 115 is een prachtig pand gebouwd in 1910.
Het bood onderdak aan een vooraanstaande stoomschoenenfabriek, waarbij het woord stoom sloeg op de aandrijfwijze van de toenmalige machines. Die tijd ligt inmiddels ruim achter ons, wat ook geld voor de tijd waarin de grootschalige productie van schoenen nog op Nederlandse bodem plaatvond. Toch heeft het gebouw die tijden overleeft. Althans, de voorgevel.
Want omstreeks 2010 heeft men besloten de fabrieksgebouwen te slopen met uitzondering van deze kenmerkende voorgevel. Het terrein bied nu ruimte aan een reeks appartementen gebouwen waarbij één van die gebouwen de oorspronkelijke voorgevel draagt die ooit toebehoorde aan Waalwijks hoogste schoenenfabriek.
Meer informatie over Steenweg 115 is uiteraard te vinden op de productpagina van Steenweg 115.
Meer perrons.
Voor februari hebben we nieuws over de modulaire perronsegmenten.
Uiteraard hebben we bij Markenburg al de nodige thema’s vol perronsegmenten. En zoals vele al weten zijn de thema’s in feite op breedte van de perronsegmenten gesorteerd. Wie daar graag meer over te weten komt kan de Toelichting modulaire perrons downloaden. We mogen zeggen dat het wel zal lonen om die paar pagina’s door te nemen.
Maar in die zelfde toelichting wordt ook gesproken over D breedte perrons. Met respectievelijk 11cm in schaal 1:160 (N) of 20,2cm in schaal 1;87 (H0) de breedste uit de gehele serie.
Omgerekend naar de werkelijkheid hebben we het dan over ruim 17,5 meter breedte. Een breedte die in werkelijkheid ook wel te vinden is. Zo bereikt het uitwaaierende eilandperron van Venlo de 17,5 meter aan de oostzijde ervan. In plaatsen zoals Geldermalsen en Deventer vinden we eilandperrons die over het grootste deel van de lengte de 17,5 meter breedte zelfs ruim overstijgen.
En In plaatsen zoals Amersfoort, Den Haag Hollandsspoor en Haarlem worden zelfs breedtes gehaald die de 20 meter overstijgen. Prorail doet onderzoek naar de voordelen van brede perrons. De achterliggende gedachte is dat wanneer men sneller in en uit de trein kan stappen zonder zich klem te lopen op een overvol perron, de trein sneller zijn weg kan vervolgen naar de volgende bestemming.
Een mooi onderwerp, hoewel voor modelbouwers wellicht wat minder van belang. Maar ook in bouwkundig opzicht zien we interessante dingen gebeuren bij de breedste gradatie perrons. Zo zien we bij deze categorie veel vaker de combinatie met reguliere kopsporen en ook zaksporen. Maar ook combinaties met gebouwen als volwaardige wachtruimtes, cafetaria, seinhuizen en complete stationsgebouwen komen veel vaker voor.
Bij Markenburg kennen we al geruime tijd uiteenlopende perrons en ook uiteenlopende stationsgebouwen en hoewel veel modelbouwers de prachtigste combinaties weten neer te zetten is een zo nu en dan terug kerende vraag toch hoe het stationsgebouw op perronhoogte kan worden geplaatst. En dat is precies één van de aanvullende mogelijkheden van onze nieuwe D breedte perronsegmenten.
Vind hier het thema: Perrondelen Type D
Zoeken op een specifieke schaal kan eenvoudig met de filteropties op de hoofdpagina van de Markenburg webwinkel. Scroll naar beneden en vul links onder de gewenste schaal in. Druk dan op "filter toepassen".