Achtergrondinformatie:
Bushalte palen geven in letterlijke zin aan waar de bus stopt. Het is zelfs een ongeschreven regel dat de bus met de voordeur stopt bij de paal. De bushalte palen komen op rustige haltes voor met alleen een stukje trottoir langs de straat. Drukkere haltes kennen naast de paal ook nog een abri (schuilplaats) fietsenrekken, geleidetegels voor slechtziende en soms een busbaan of parkeervak voor de bus, zodat deze bij het stoppen de rest van het verkeer op die weg niet hindert. Samengevat kan een halteplaats er heel verschillend uitzien, na gelang de drukte van de halte en de weg, maar de bushaltepaal vormt toch vrijwel altijd de basis.
Bouwkundige details:
De bushaltepaal wordt gevormd door een gegalvaniseerde veelal lichtgrijze paal met een verdikking in het onderste gedeelte. Net onder ooghoogte voor de meeste mensen, hangt een klein wit bord met het tijdenschema voor de buslijnen die de halte aandoen. Bovenaan de paal zit een gegalvaniseerd U vormig profiel dat het herkenbare veelal gele bord vasthoudt. In een aantal hedendaagse situaties is het overwegend gele bord vervangen voor een overwegend blauw bord. De indeling en afmetingen van het bord zijn wel gelijk gebleven. Los van de kleur geeft het bord vaak aan welke buslijnen de halte aandoen. De haltepaal staat meestal ongeveer 1 meter (3 tegels) van de rand van de weg.
Aantekening: Bij het assembleren van dit model is precisie en ervaring gewenst. Dit is in het bijzonder voor de schaal 1:160 van toepassing.