Achtergrondinformatie:
CTA is een afkorting voor Centrale Trein Aanwijzer. Elektronisch / mechanisch functionerende aanwijzers op de perrons, die aangeven hoe laat en waarheen de eerstvolgende trein vertrekt vanaf het betreffende perron. De CTA bakken werden in de jaren '70 geïntroduceerd, veelal nog in testuitvoeringen en op diverse stations weer net even verschillend van elkaar. In de jaren '80 kwam het meest gebruikte model in de roulatie. Standaardisatie werd hiermee ook een feit. De blauwe vlakken met spoornummer hingen altijd het dichtst bij het betreffende spoor. De witte vlakken met tekstaanduidingen hingen daarmee altijd meer naar hartlijn van het perron. De paal stond ook altijd naar de hartlijn of achterkant van het perron waarmee de arm naar het betreffende spoor wees. Deze CTA bakken, met klaprollen systeem, zijn omstreeks 2010 vervangen voor TFT beeldschermen.
Uitvoeringen op een rijtje:
Vanaf 1961 tekstrol CTA, vanaf 1983 klaprol/paletten CTA, vanaf 2010 TFT scherm CTA. Vanaf midden jaren ’90 is overgestapt van blauw-gele spooraanduiding naar blauw-witte spooraanduiding. Alle wijzigingen zijn gefaseerd door het land uitgevoerd. Dus wijzigingsdata verschillen per station en soms zelfs per perron. Zo werd bijvoorbeeld het laatste klaprolmodel CTA in 2012 vervangen. En duurde de overgang van tekstrol naar klaprol/paletten CTA’s, meer dan 5 jaar.
Tip voor de detaillisten onder ons: Het spoornummer en de eindbestemming kan per set CTA's ingevuld worden. Het spoornummer kan desgewenst, per set, aangevuld worden met een A of B wat voorkomt bij langere perrons. B.v. 1a of 24b.