Achtergrondinformatie:
ATB vv staat voor Automatische Trein Beïnvloeding verbeterde versie. Dit systeem wordt sinds 2008 ingezet als aanvulling op het reeds bestaande ATB systeem.
De bakens bevinden zich altijd rechts van de rechter railstaaf, met de lange kant parallel aan, en bijna strak tegen, de railstaaf. Door deze a-symmetrische positionering wordt het systeem ook richtingsafhankelijk. Ze worden doorgaans op één biels gemonteerd.
Een groot voordeel van dit systeem is dat het bij snelheden onder de 40km/h nog steeds functioneert. Dat deed het oorspronkelijke ATB systeem niet.
Bouwkundige details:
ATB vv bakens liggen op vaste afstanden voor een (licht)sein dat een stop teken kan afgeven. De vaste afstanden zijn 120, 30 en 3 meter voor het bewuste sein. Deze bakens komen dus niet voor in combinatie met voorseinen. Als een trein te snel op een stopteken tonend sein komt afrijden, grijpt het ATB vv systeem in door de trein met de maximale remkracht tot stilstand te brengen. Als de trein helemaal stil staat kan de machinist de zaak ontgrendelen en weer verder rijden.