Achtergrondinformatie:
Vaste remschoenen zien we makkelijk over het hoofd en het helpt ook niet dat ze tegenwoordig nog maar weinig gebruikt worden. Doorgaans worden ze alleen nog gezien op voor het publiek afgesloten werkplaats- en bedrijfsterreinen. Ze zijn een heel stuk kleiner dan een regulier stootjuk en zijn dan ook alleen bedoeld voor het stoppen van zeer langzaam rollend materieel. Een ongeremde wagon of draaistel bijvoorbeeld die ter plaatse niet harder dan 10 km/h gaan. We mogen vaste remschoenen ook niet verwarren met de bekendere remsloffen. Vaste remschoenen zijn immers vastgezet aan de spoorstaaf en niet te verplaatsen. In situaties met straatspoor is het een aanrader om de vaste remschoen in een opvallende kleur uit te voeren, zodat chauffeurs van wegvoertuigen ze tijdig zien en er niet overheen rijden. Dat zou immers schade aan het wegvoertuig kunnen opleveren. Toch zijn de meeste vaste remschoenen die wij ooit gezien hebben roestbruin gekleurd. Soms vanwege de respectabele leeftijd die ze inmiddels hebben bereikt, maar soms ook omdat ze nooit geverfd zijn en net zo snel roesten als de railstaven.
Bouwkundige details:
Vaste remschoenen zijn afhankelijk van de leeftijd gemaakt van uiteenlopende soorten staal. De oudere exemplaren zijn aan de railstaaf geklonken, nieuwere exemplaren zijn soms ook simpelweg op de kop van de railstaaf gelast. De meeste vaste remschoenen kennen één gebogen zijde waarmee een wiel over een groter oppervlak opgevangen kan worden. Ze bevinden zich op de plaatsen waar je wellicht ook een stootjuk zou verwachten, maar waar een stootjuk te veel ruimte in zou nemen en de snelheden van rollend materieel of rollende objecten maximaal 10km/h bedraagt. Ze doen het goed op een laad-/los- en werkplaats waar men zo vrij mogelijke toegang tot de wagon moet hebben, maar ook waar losse assen of draaistellen worden gestald.