Achtergrondinformatie:
Dit relais huisje, in Den Bosch, is gebouwd rond 1958 toen het emplacement als eerste in Nederland met het NX beveiligingssysteem werd uitgerust. Een essentieel component vormde de zogenoemde B-relais. Ontwikkeld in de jaren ’30 en sinds 1947 ook bij het Nederlandse spoorwegwezen toegepast, blijken ze zeer betrouwbaar en daarmee geschikt voor het bedienen van wissels en seinen. Er zijn diverse voorbeelden van relais die al meer dan 50 jaar dienst doen, gereviseerd kunnen worden en er dan wederom jaren tegenaan kunnen. Ook worden de B-relais nog nieuw geproduceerd en nieuw ingezet, zoals in 2016 bij Station Utrecht Centraal. Het laatste NX beveiligingssysteem, in Hengelo, werd in 2002 vervangen. De emplacementen worden nu vanuit Zwolle aangestuurd. Maar de talloze relais huisjes overal langs de baan zullen nog wel een aantal generaties dienst blijven doen.
Bouwkundige details:
Dit gebouw met overhangend plat dak beslaat c.a. 7m2 aan oppervlak in één bouwlaag. Het kent één deur, maar geen ramen. De halfsteens metselmuren, opgetrokken uit zandgele waalformaat bakstenen in halfsteensverband hebben wel enkele hoge en tevens smalle gevelopeningen die zijn afgewerkt met gemetselde raamdorpelstenen. Maar die gevelopeningen zijn nooit uitgerust geweest met glas. Met een goede 20cm breedte zou dat te smal geweest zijn en bovendien had men binnen zelden licht nodig, want relais doen het prima in het donker. De gevelopeningen hebben louter een architectonische functie, om het gebouwtje minder anoniem te maken en beter op te laten gaan in de buurt, waar verder vooral veel woningen en kantoren staan.