Achtergrondinformatie:
De polygoonloods van Roosendaal is rond 1907 gebouwd aan de Bosstraat. De loods is opgebouwd uit segmenten. Het meest rechtse segment, gezien vanaf de draaischijf, is voorzien van kantoorruimte, magazijn en personeelsingang aan de achterzijde. De overige acht segmenten zijn gebouwd voor het onderbrengen van stoomlocomotieven zoals bijvoorbeeld van de series: 3700, 3800, 4400. Het heeft altijd tot de mogelijkheden behoort om de loods aan de linkerzijde uit te breiden met meer plekken voor locomotieven. Dat is ook de reden dat de linker en rechter zijgevel van uiterlijk verschillen.
Na de bouw van de polygoonloods zijn er ook nog andere loodsen voor het onderhoud van spoorwegmaterieel gebouwd. De rechtstandige loods is daarvan de bekendste, mede omdat deze loods tot op heden de sloophamer heeft overleefd. De polygoonloods is eind jaren '50 gesloopt.
Bouwkundige details:
De polygoonloods van Roosendaal bestaat uit een stalen vakwerk skelet met eveneens stalen kozijnen. Het glas werd ingezet met behulp van stopverf. De gehele bouwmethode was is die tijd modern te noemen. De buitengevels bestonden uit halfsteens metselwerk dat in het staal skelet is opgenomen. Dat maakt het ook mogelijk om het staalskelet zowel van binnen als van buiten te kunnen zien. Er is echter om een andere reden gekozen voor deze bouwmethode. Het voordeel is namelijk dat het metselwerk alleen zelfdragend hoeft te zijn waardoor men kon besparen op steens muren door er halfsteens muren van te maken.
Voor zover bekend zijn er met name in zuid Nederland nog enkele andere polygoonloodsen naar dit type gebouwd, maar inmiddels ook weer gesloopt. Dat betekent ook dat de nog bestaande rechtstandige loods in Roosendaal het meest gemeen heeft met de inmiddels gesloopte polygoonloods. Wel is de rechtstandige loods een maatje groter dan de polygoonloods geweest is.
Meer afmetingen zijn weergegeven in een tekening die hieronder is te downloaden. (Zie bijlagen)