Achtergrondinformatie:
Vroeger werden seinen en wissels lokaal bediend vanuit een seinhuis. Sinds de vijftiger jaren van de vorige eeuw vindt bediening van het spoorwegnet steeds meer plaats vanuit een aantal hoofdposten waar treindienstleiders alle elementen (computergestuurd) bedienen. Daardoor kwamen onder meer de posten I en T nabij station Hoogezand-Sappermeer indertijd er werkloos bij te staan.
Het seinhuis van Hoogezand-Sappemeer post T, dat stond bij de spoorwegovergang Kees de Haanstraat, is in 1988 grotendeels overgebracht naar het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht, waar het nog steeds te bewonderen is.
Post I, dat stond nabij de spoorwegovergang Kalkwijk in Hoogezand, is vanaf heden verkrijgbaar bij Markenburg.
Bouwkundige details:
Het seinhuis Hoogezand heeft een gemetselde begane grond met daarop een etage van hout. Die etage heeft veel ramen zodat men het terrein goed kon overzien.
Het zadeldak heeft kruispannen met aan weerskanten windveren. De schoorsteen en de trap van ons model komen uit de 3D printer. In werkelijkheid was de trap van gietijzer.