Achtergrondinformatie:
Dit type Wachterswoning kwam veelvuldig voor in onder meer de provincie Noord-Brabant. Tot op heden zijn diverse van deze woningen bewaard gebleven, waarbij de meeste momenteel dienst doen als reguliere woning. Aanvankelijk was het de woning van de baanwachter, die als taak had zijn of haar spoorsectie te onderhouden en de plaatselijke overweg(en) te bedienen.
De gereedschapsschuur is een bijgebouw ter ondersteuning van de wachterswoning. Deze schuren werden gebruikt voor het opslaan van allerhande gereedschappen die de baanwachter nodig had om het baanvak operationeel te houden. Ook was er in de schuur vrijwel altijd een zware houten werkbank aanwezig, en zijn alle gereedschapsschuren uitgerust met een brede raampartij in de achtergevel zodat er binnen goed gewerkt kon worden.
Bouwkundige details:
De woningen zijn opgebouwd uit steensverband metselmuren voor het hoofdvolume, en halfsteens verband metselmuren voor het bijvolume en schoorstenen.
Boven de kozijnen bevinden zich segmentbogen met sluitstenen. De woningen zijn voorzien van kruispannen dakbedekking en hebben een dakgoot omtimmert met een boeiboord.
Verder beschikten deze woningen over een flinke kelder, die in tegenstelling tot alle bovenstaande details niet in het schaalmodel is opgenomen. Wel heeft het schaalmodel drie afzonderlijke lichtcompartimenten.
De gereedschapsschuur had in werkelijkheid een houten constructie. Deze was bekleed met horizontaal geplaatste planken afgewerkt met een laag beits. Het pannendak bestond uit wat op dat moment in de omgeving beschikbaar was. Deuren en ramen verschillen per gereedschapsschuur.
Van oorsprong hadden de meeste schuren twee ramen in de achtergevel, die ieder in 6 segmentjes waren opgedeeld, en een deur (vaak een dubbele deur) in de voorgevel. In de tijd zijn veel van de schuren aangepast naar de wensen van de desbetreffende baanwachter. Het model van de gereedschapsschuur heeft één lichtcompartiment.