Achtergrondinformatie:
Op ieder emplacement waar stoomlocomotieven overnachtten was een kolenbunker, met in dit geval een aangebouwde schuur voor takkenbossen aanwezig. Een locomotief op stoom brengen werd namelijk vrijwel nooit alleen met steenkolen gedaan.
Deze bunker is gebouwd met een tijdelijk doel voor ogen. Omstreeks 1880 gebouwd, was het in 1904 al niet meer in actieve dienst.
Emplacement Waalwijk veranderde rond 1890 van een kopstation naar een doorgaand station, waarmee functies als het kolenpark al snel naar de nabijgelegen stad 's Hertogenbosch verhuisden. Daar kon het immers allemaal wat grootschaliger en efficiënter, met bijvoorbeeld een kraan in plaats van de schep, en een hand aangedreven transportband.
Bouwkundige details:
Het bouwwerk bestond uit een houten skelet met houten betimmering. De schoren dienden er voor om de zijwaartse kracht naar de grond te geleiden, zodat de wanden overeind zouden blijven als de bunker vol steenkolen en takkenbossen zou liggen.
Om de bunker heen werd bestrating aangelegd. In de bunker lagen tegels zodat ook de restjes steenkolen netjes gebruikt konden worden. Verder was een verharde ondergrond handig wanneer de bunker aangevuld moest worden.