Achtergrondinformatie:
Al in 1885 was er in Giessendam een station aan de Betuwelijn. In 1957 kreeg het de naam Hardinxveld-Giessendam. In 1958 kwam er een nieuw, modern stationsgebouw. Dit nieuwe gebouw heeft gefunctioneerd tot 2004. Treinkaartjes koopt men sindsdien bij de automaat. Het gebouw is gered van de sloop in 2007 doordat er zich een horeca gelegenheid in vestigde. Het Markenburg model is volledig gebaseerd op dit relatief moderne gebouw.
Bouwkundige details:
Het voor de jaren '50 bijzonder moderne betonnen frame bestaat uit 9 identieke spanten. Deze spanten zijn voor het grootste deel in het zicht gebleven. De gevelruimte tussen de spanten is hoofdzakelijk voorzien van glas. Daar waar geen glas zit zijn deuren aanwezig of halfsteens (licht)grijs metselwerk. Het platte dak, dat aan de onderkant bekleed is met donkerbruine planken, is op 2 plaatsen doorboord door een stevige schoorsteen. Deze schoorstenen zijn naast de van natuursteen mozaïek voorziene plinten en betonnen frame architectonische elementen, die het gebouw moesten losmaken van de traditionele architectuur die men tot in de jaren '60 veelvuldig toepaste.