Achtergrondinformatie:
Dit type station is gebouwd in de plaatsen Uithoorn, Mijdrecht en Roelofarendsveen. Hoewel gebouwd van de zelfde sets tekeningen, verschillen de gebouwen zichtbaar. In Roelofarendsveen is men het meest trouw gebleven aan de tekeningen, zowel tijdens de bouw als het relatief korte bestaan dat volgde. Want na een diensttijd van 24 jaar, en nog twee jaar leegstand, is het pand in 1938 alweer gesloopt. Ook de spoorlijn Hoofddorp - Leiden Heerensingel, waar station Roelofarendsveen deel vanuit maakte en destijds geëxploiteerd werd door de HSEM, bestaat in het geheel niet meer. In het gebouw woonde de stationschef op de eerste en tweede verdieping. Op de BG bevonden zich alle reizigergerelateerde functies en de kleine goederenloods.
Bouwkundige details:
Ook al heeft het station maar kort bestaan, men heeft op bouwkundig en architectonisch vlak een keurig gebouw neergezet. Met steens muren in kruisverband gemetseld ontstond een sterk geheel, dat op tal van plaatsen voorzien is van zowel robuuste als sierlijke details. Bijvoorbeeld aan het siermetselwerk, boven de kozijnen van de eerste en tweede verdieping, is veel aandacht besteed. Ook de in twee kleuren uitgevoerde kozijnen stralen sierlijkheid en vakmanschap uit. Het dak bestaat uit drie hoofdelementen, waarbij alle schuine dakvlakken gedekt zijn met kruispannen. De dakgoten zijn afgewerkt met een slanke omtimmering.