Algemene achtergrondinformatie:
Dit type goederenloods heeft bestaan naast station Gilze Rijen, in Noord Brabant. Het is gebouwd omstreeks 1920 en is gesloopt omstreeks 1980. Deze loods werd gebruikt als verzamelpunt voor goederen uit Rijen en omgeving. De hoofdtaak was overslaan van trein op paard en wagen, later vrachtwagen en andersom. Opslaan van goederen was slechts een neventaak. Dat verklaart de vorm waarbij er veel ruimte is voor voertuigen aan de lange zijden van het pand, maar relatief weinig binnenruimte is om producten op te slaan. Rijen was in de tijd standplaats van meerdere leerlooierijen. Leer en halffabricaten van leer producten werden dan ook het meest overgeladen.
Bouwkundige details:
De loods wordt gekenmerkt door de lange en smalle vorm van het bouwvolume. Boven de schuifdeuren, waarvan er 5 aan de perronzijde gesitueerd waren, bevonden zich dakkapellen die voor aanvullende lichtinval moesten zorgen. De loods heeft een lage perronhoogte aan beide kanten. Omstreeks 1920 was dat gebruikelijk, maar tegenwoordig zien we dat de vloerhoogte van loodsen en perronhoogten beter worden afgestemd op de hoogte van de laadruimte van voertuigen. De betere afstemming versnelt mede het laad- en los proces. Aan de westelijke kop bevond zich een separaat kantoor voor de laadmeester. Het kantoor was alleen van binnenuit bereikbaar, maar had wel een raam met luiken en een eigen dakraam en de enige aanwezige haard.