Achtergrondinformatie:
Bushaltehavens zijn parkeerstroken bedoeld voor bussen die parallel aan, maar naast de rijloper liggen. Ze zijn te herkennen aan de ruime lengte en flauw oplopende en afnemende breedte aan begin en einde, zodat bussen makkelijker kunnen uitvoegen en invoegen met relatief hoge snelheden. Soms zijn halteplaatsen direct aan de rijloper gesitueerd, maar bij drukke wegen en bij "tijdhaltes" is een dergelijke bushaltehaven als enige juiste optie voorgeschreven. Het doorgaande verkeer zou in die situaties te veel gehinderd worden door stilstaande bussen.
Bouwkundige details:
Bushaltehavens komen zowel binnen als buiten de bebouwde kom voor. Wel hebben de exemplaren binnen de bebouwde kom een trottoirverbinding met omliggende infrastructuur. Buiten de bebouwde kom kan het trottoir een "eiland" vormen. Binnen de bebouwde kom zien we voor het bushaltehaven bestratingsmateriaal soms betonplaten maar vaak ook elementenverharding zoals straatklinkers of beton straatstenen. De keuze is een ietwat tijdperk en trendgevoelig.
Aanrader:
Houd kleurverschil tussen de volgende elementen: