Achtergrondinformatie:
Het informatiepunt voor bestuurders van gemotoriseerd verkeer kenmerkt zich door een strook van verharding parallel aan de rijstrook, waar de bestuurder even de auto kan verlaten om de (stads)plattegrond en andere informatie over de betreffende omgeving te raadplegen. Het is op deze locaties niet de bedoeling om de auto te parkeren of te verlaten voor andere doeleinden. Deze informatiepunten zijn een product van de jaren '70, toen het wegverkeer jaarlijks in forse mate toenam en men met de auto ook steeds verder buiten het voor hen bekende gebied terecht kwam. Eind jaren '90 kwamen mondjesmaat de eerste navigatiesystemen op de markt. Inmiddels zijn uiteenlopende navigatiesystemen in auto's en zelfs op smartphones niet meer weg te denken. Dat heeft echter wel tot gevolg dat de fysieke informatiepunten langs de wegen niet langer in aantal toenemen. De locaties te midden van steden verdwijnen langzaamaan terwijl met name bij de entrees van bedrijventerreinen er soms nog wel nieuwe worden aangelegd. De locaties waar de informatiepunten van oudsher het meest voorkomen is langs doorgaande wegen (voornamelijk gebiedsontsluitingswegen) waar die de komgrens kruisen. Op die locaties is de aanwezigheid van informatiepunten tot op heden redelijk stabiel gebleven.
Bouwkundige details:
Het informatiepunt bestaat qua materiaal voornamelijk uit bestrating, meestal beton straatstenen. Er is doorgaans ook in bescheiden mate een trottoir aanwezig, zodat de bestuurder aan de veilige kant van de auto naar het informatiebord kan lopen. Wanneer het informatiepunt midden in de bebouwde kom gesitueerd is bestaat er ook een goede kans dat het stukje trottoir op de rest van het trottoirnetwerk in de betreffende plaats is aangesloten. Buiten de bebouwde kom komt dat zelden voor. Hoewel letterlijk iedere plaats een eigen type bord hanteert en soms zelfs meerdere typen borden in 1 gemeente staan, zijn er ook overeenkomsten. Het bord bevat meestal een plattegrond van de stad of het betreffende bedrijventerrein, vergezeld door een straatnamen register. Reclame uitingen om de informatie heen en soms zelfs op de achterkanten van de bebording kwam in de jaren '70 niet of nauwelijks voor. In de jaren '90 was er meestal wel een plekje voor gereserveerd en omstreeks 2020 komt het zelfs voor dat er qua oppervlakte meer reclameaanduidingen aanwezig zijn dan plattegrond gerelateerde informatie.
Aanrader:
Houd kleurverschil tussen de volgende elementen:
Voertuigen op de foto's van de parkeervakken zijn niet inbegrepen.