Achtergrondinformatie:
(Bus)haltehavens zijn parkeerstroken ( bedoeld voor bussen of trucks) die parallel aan, maar naast de rijloper liggen. Ze zijn te herkennen aan de ruime lengte en flauw oplopende en afnemende breedte aan begin en einde, zodat bussen makkelijker kunnen uitvoegen en invoegen met relatief hoge snelheden. Soms zijn halteplaatsen direct aan de rijloper gesitueerd, maar bij drukke wegen en bij "tijdhaltes" is een dergelijke bushaltehaven als enige juiste optie voorgeschreven. Het doorgaande verkeer zou in die situaties te veel gehinderd worden door stilstaande bussen. Toch kunnen deze locaties ook zonder bushaltepaal en abri voorkomen. Het is dan bijvoorbeeld bedoeld als laad en losplaats, pechstrook of taxi standplaats.
Bouwkundige details:
(Bus)haltehavens komen zowel binnen als buiten de bebouwde kom voor. Wel hebben de exemplaren binnen de bebouwde kom een trottoirverbinding met omliggende infrastructuur. Buiten de bebouwde kom kan het trottoir een "eiland" vormen. Binnen de bebouwde kom zien we voor het (bus)haltehaven bestratingsmateriaal soms betonplaten maar vaak ook elementenverharding zoals straatklinkers, doorgaans roodbruin van kleur, of betonstraatstenen doorgaans in grijsscharkereringen te vinden. De keuze daaromtrent kan mede bepaald worden door het tijdperk.
Aanrader:
Houd kleurverschil tussen de volgende elementen: