Achtergrondinformatie:
Dijkcoupures zijn openingen in dijken, doorgaans afgewerkt met een stenen of betonnen keerwand aan ieder kops eind van de dijk. De functie van de dijkcoupure is om een weg of spoorlijn de dijk te laten kruisen zonder dat de weg of spoorlijn daarbij met hellingen te maken krijgt. Dat is beter voor verkeersveiligheid en makkelijker voor landbouwvoertuigen, vrachtwagens, bussen en met name treinen. Belangrijk detail is wel dat een dijkcoupure de waterkerende functie van de dijk ondermijnt. Daarom zijn de stenen wanden vaak voorzien van sleuven waar balken in geplaatst worden als hoog water dreigt. Verkeer kan er op dat moment even niet meer door, maar in die gevallen is het buitendijkse gebied vaak al onder water gelopen.
Bouwkundige details:
Hoewel er ook dijkcoupures bestaan met deuren, komt de techniek met balken het meest voor. En dat zijn lang niet altijd kleine bouwwerkjes uit vervlogen tijden. Het grootste en tevens een heel modern exemplaar vinden we bij Culemborg. Gebouwd omstreeks 2010 en c.a. 70 meter breed, verhuld in een viaduct, kruist hier de rijksweg A2 met maar liefst 10 rijstroken de Diefdijk. De methode is ook hier met (betonnen) balken, die als hoog water dreigt op de A2 gehesen worden. De Markenburg dijkcoupures zijn van de meer alledaagse afmetingen, maar in technisch opzicht identiek.
Voertuigen op de foto's van de dijkcoupure zijn niet inbegrepen.