Achtergrondinformatie:
De spoorbrug over de Blauwhoefseloop is er één van het kleinste soort. Een zogenoemde duiker met een aardige diameter had bijna het zelfde werk kunnen doen, maar de brug heeft wel als voordeel dat kleine zoogdieren langs de oever van de beek onder de brug door kunnen. De brug is in 1994 gebouwd als dubbelsporige brug, maar men is nooit verder gekomen dan de aanleg van een enkelsporige lijn. Hoewel het zogenoemde Duits lijntje tussen Boxtel en Uden niet meer in dagelijks gebruik is, wordt het stukje met de Blauwhoefseloop brug bij spoorwerkzaamheden soms nog wel ingezet voor werktreinen.
Bouwkundige details:
De brug is opgebouwd uit betonnen liggers die de beek overspannen. Deze liggers lijken op beide oevers te liggen, maar feitelijk steunen ze op niet zichtbaar aanwezige betonnen palen verwerkt in de beide overs. Aan de beide zijkanten van de brug zijn prefab betonnen elementen geplaatst die er voor zorgen dat de ballast en kabelgoten niet zijwaarts van de brug in de beek verdwijnen. Want over de betonnen liggers van de brug is net als bij de rest van het spoor een laag ballast aanwezig, voordat daar het spoor bovenop geplaatst is. Van de bovenkant bezien is de brug vrijwel alleen te herkennen aan de leuningen. Van de zijkanten is in werkelijkheid te zien dat de vrije ruimte tussen de onderkant van de brugliggers en het wateroppervlak van de goed gevulde beek c.a. 60cm bedraagt.