Achtergrondinformatie:
De spoorlijn tussen Oisterwijk en Boxtel, in Noord Brabant, kruist onder andere een c.a. 10 kilometer lange en maximaal twee meter brede beek genaamd Rosep. De huidige betonnen brug is gebouwd in 1995 en is net als zijn voorganger dubbelsporig uitgevoerd. Omdat de hele brug, inclusief funderingen vervangen is, is er nu voldoende breedte om ook kabelgoten, schouwpaden en de grindbedding van de sporen mee over te laten steken. Vanuit het machinisten perspectief verraden alleen de stalen hekken aan beide zijkanten waar de brug precies ligt.
Bouwkundige details:
Zoals veelvuldig gebeurde vanaf de jaren ’80 bestaat ook deze brug vrijwel geheel uit prefab betonnen elementen. De basis wordt gevormd door rechthoekvormige duiker. Deze heeft een breedte van c.a. 5,5 meter en een hoogte van plafond tot wateroppervlak van c.a. 2.1 meter. Op en over de duiker zijn betonnen liggers aangebracht in de lengterichting van het spoor. Dit gedeelte is opgebouwd en afgewerkt op een soortgelijke manier als de brug over de Blauwhoefseloop, (Art.-Nr. 03KCW04) wat vooral ook goed te zien is aan de verdere detaillering. De keuze voor betonnen prefab elementen komt voort uit een korte bouwperiode op de locatie, zodat hinder beperkt wordt. En gewapend beton omdat dit het materiaal is dat zowel een grote mate van (druk en trek) krachten kan verwerken, als ook het veelvuldige contact met water goed hebben kan zonder onderhoudt te vergen.
Begroeiing, rails en voertuigen op de foto's van de Rosepbrug zijn niet inbegrepen.