Achtergrondinformatie:
Rolbruggen kennen we al meer dan 100 jaar in vrijwel alle West Europese landen. Nederland heeft er in de beste tijden, tussen 1900 en 1940, meer dan 20 gelijktijdig actieve exemplaren gekend. Op het werkplaatsterrein van Werkspoor in Zuilen (Utrecht) lagen er omstreeks 1915 al 9 exemplaren. Maar ook in de periode 2010 - 2020 zijn er nog zeker 4 nieuwe exemplaren gebouwd binnen de Nederlandse landsgrenzen. Toevalligerwijs allemaal in de regio Rotterdam. In de decennia na 2000 zien we in Nederland tussen de 6 en 10 rolbruggen in actieve dienst door het land. Ze bevindingen zich in werkplaatsomgevingen voor onderhoud aan voornamelijk loc's, vroeger ook wagens en rijtuigen, maar hedendaags ook trams en metro's. Ook zijn rolbruggen te vinden in industriële omgevingen. Vroeger op tal van grote bedrijfscomplexen met een spooraansluiting. Tegenwoordig op bijvoorbeeld containerterminals, om loc's eenvoudig om te laten lopen op een verder doodlopend emplacement.
Bouwkundige details:
Ingaande op Nederlandse rolbruggen, waren/zijn de meeste gesitueerd in redelijk ondiepe rolbrugputten. Vooral voor de zwaardere locomotieven is het van belang dat er een robuuste draagconstructie aanwezig is onder en direct naast het spoor van de rolbrug. Met de wens om het rolbrugspoor even hoog te hebben als de aansluitende sporen, is de noodzaak voor een rolbrugput al snel geboren. Lange exemplaren van de rolbrug kennen ondersteuning op meerdere plaatsen of zijn opgebouwd met kokerprofielen naast het rolbrugspoor, om het dragen van de zware lasten over de lange overspanningen mogelijk te maken. Korte rolbruggen en ook rolbruggen die op meerdere plekken ondersteuning kennen, worden vaker opgebouwd uit een ribben constructie van veelal van I profielen. Bij iedere situatie in Nederland is een passende rolbrug, veelal op maat gemaakt. Bij Markenburg maken we constructief valide exemplaren in verschillende lengtes, met de daarbij passende constructievormen. De maatwerk aanpak proberen we in onze modellen eveneens zo goed mogelijk terug te laten komen.
Deze productpagina is voor de langere rolbruggen, met een kokerconstructie. Inclusief de rolbrugput en de bijbehorende onderdelen voor de aandrijving.
Ashouders, assen/wielen en details zoals bedieningscabines op de foto's van de rolbruggen zijn wel inbegrepen. (Ieders 4x)
Ook de rails in de rolbrugput, schroeven, mechanische onderdelen en elektrotechnische componenten zijn inbegrepen.
Voertuigen, mensfiguren, bedrading en rails op de foto's van de rolbruggen zijn niet inbegrepen. (Lees gerust de handleiding voor nadere details en toelichting)